Banden, jaarrond de juiste band

De juiste banden voor uw auto 

Banden zijn onmisbaar voor een auto, want ze zijn de enige, directe verbinding tussen voertuig en wegdek. Samen met uw rijgedrag, bepalen ze hoe veilig u eigenlijk over de weg gaat, iets om serieus te nemen voor zowel u als uw medepassagier(s).  

Hoge kwaliteit is het geld waard 

Bij Hoogstra Autoschade Dokkum leveren we alleen banden van hoge kwaliteit, want een kwaliteitsband zorgt voor goede controle over de auto. Daarnaast heeft het een positief effect op hoeveel brandstof u gebruikt, gaat de band langer mee en geeft het meer comfort tijdens het rijden.  

Profieldiepte 

Nieuwe autobanden hebben een profieldiepte van 7-8,5 mm, dit zorgt voor grip op het wegdek. Maar banden slijten, dus voor veiligheid op de weg is het belangrijk om regelmatig de profielen na te kijken en bij te weinig profiel direct de banden te laten vervangen door een expert. Tip: steek een 1-euromunt tussen de profielen, deze heeft een rand van 3 mm, dus als u deze ziet is het profiel minder dan 3 mm diep. 

Wettelijk gezien moet een band ten minste 1,6 mm profieldiepte hebben. Maar dit is minimaal en wat ons betreft worden banden vervangen vanaf 2,5 mm diepte. Overigens is dit anders voor winterbanden, hierbij adviseren we ze te vervangen vanaf een profieldiepte van 4 mm. 

All-season-, zomer- en winterbanden 

Er zijn drie grote verschillen tussen de all-season-, zomer- en winterbanden: de profieldiepte, rubbersoort en het profielpatroon.  

Zomerbanden 

Een nieuwe band heeft tussen de 7 mm en 8,5 mm profieldiepte, afhankelijk van de soort. Maar zomerbanden zijn gemaakt van harder rubber, wat meer grip geeft bij hogere temperaturen en zowel nat als droog weer. Daarnaast hebben ze minder lamellen dan winterbanden en zijn deze groeven ook smaller, waardoor de profielblokken (het deel van de band dat daadwerkelijk in contact komt met de weg) beter grip hebben. Zomerbanden zijn erg goed in het afvoeren van water om zo aquaplaning te voorkomen. Maar bij temperaturen van 7 °C en lager wordt het rubber te hard en broos en is er minder grip op de weg, dus vanaf oktober tot maart/april is het verstandig de zomerbanden in te wisselen voor winterbanden. 

Winterbanden  

Winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber, zodat ze bij koude temperaturen soepeler blijven en daardoor goede grip op de weg houden. Daarnaast hebben ze diepere groeven waarin sneeuw zich verzamelt wat zorgt voor meer grip op de weg, want sneeuw hecht zicht het beste aan sneeuw. Daarnaast hebben winterbanden duizenden kleine groeven die water afvoeren en zich vastbijten in de sneeuw, smeltende sneeuw en ijs. U herkent winterbanden aan het symbool op de zijkant met bergen en een sneeuwvlok. 

Op het moment dat winterbanden nog maar een profieldiepte hebben van 4 mm, adviseren we om ze te vervangen, omdat ze niet genoeg grip meer hebben op sneeuw en ijs. U kunt ze officieel gebruiken als zomerbanden (tot een profieldiepte van 1,6 mm). Maar dit raden we niet aan, omdat de band bij temperaturen boven de 7 °C geen goede grip meer heeft op het wegdek.  

Let op: in het buitenland (zoals Duitsland en Oostenrijk) zijn winterbanden verplicht. Ze moeten dan ten minste 4 mm profieldiepte hebben, anders mogen ze niet meer in de winter worden gebruikt. 

All-seasonbanden 

All-seasonbanden houden het midden tussen zomer- en winterbanden qua profiel en kunnen het hele jaar door worden gebruikt. Ze voldoen prima bij een jaarlijkse kilometertelling tot 10.000 km, daarboven raden we aan om te kiezen voor zomer- en winterbanden. All-seasonbanden hebben namelijk in de warme maanden een langere remweg dan zomerbanden en in de kou minder grip op het wegdek dan winterbanden (helemaal met sneeuw). 

Wat kunt u zelf doen 

Om de banden zo lang mogelijk te kunnen gebruiken, is het belangrijk om te letten op de juiste bandenspanning, diepte van het profiel en of u de juiste bandenmaat en type gebruikt voor uw auto. Hier kunnen wij u zeker over adviseren. Controleer ook eens per maand (of na het rijden over slechte wegen) de bandenspanning, want een te lage bandenspanning kost meer benzine of diesel tijdens het rijden. Te hoge bandenspanning is gevaarlijk, want bij lange reistijden met mogelijk hoge snelheid kunnen de banden te heet worden en ontploffen (klapband).