Historie Autoschade Hoogstra

In 1958 is het carrrosseriebedrijf Ram en Hoogstra opgericht. De van oorsprong uit Kommerzijl komende Jacob Hoogstra heeft een opleiding genoten als wagenmaker bij Hamstra wagenmakerij, een carrosseriebedrijf in Kommerzijl waar hij als 14 jarig jochie het vak leerde. Bij wagenmakerij Kuipers in Groningen verbreedde hij zijn kennis. Luchtenberg carrosserie in Uithuizen werd later zijn werkgever. auto1

Woningen waren in die tijd schaars en in de carrosseriefabriek Luchtenberg werd dan ook een woonwagen gebouwd, grotendeels door Jacob zelf, zodat zijn vrouw en hun eerste kind Jan, onderdak hadden. In 1954 kreeg Jacob Hoogstra een aanbod om in Dokkum te komen werken. Bij van der Merk autoschade in Dokkum, die hem persoonlijk samen met David Ram, opzocht in Kommerzijl.

Van der Merk zat verlegen om vakmensen en had via zijn broer die vertegenwoordiger was, gehoord dat de heer Hoogstra het vak wagenmaker uitstekend beheerste. Er was wel enige overredingskracht voor nodig om het gezin Hoogstra uit Kommerzijl naar Dokkum toe te bewegen, maar na het tweede bezoek van Van der Merk met de belofte dat in Dokkum een nieuw huis voor hen gebouwd werd, ging Hoogstra toch over stag. In oktober 1954 was het dan zover.

rosier-busjeIn de periode dat de heer Hoogstra bij Van der Merk in dienst kwam waren er nieuwbouwplannen voor een autoschade-herstelbedrijf aan de Walddijk in Dokkum. Dit werd gerealiseerd omstreeks 1955. De heer Ram was al 7 jaar werkzaam bij Van der Merk en runde daar de spuitafdeling. De heer Hoogstra deed het plaatwerk en beide heren bleken ook nog commercieel aangelegd te zijn, zodoende kwamen de klanten al gauw bij Ram en Hoogstra terecht. Van der Merk verdween enigszins op de achtergrond en al gauw kwam het idee om voor hen zelf te beginnen.

auto2 Aan de Woudweg, waar de firma Wouda met Opel vroeger ook al gevesitigd was, is Hoogstra begonnen met de plaatwerkerij in een garageloods. De spuiterij bevond zich in de oude loods van Van der Merk aan de Rondweg in de Hoedemakerspolder waar nog een afzuiginsallatie stond. Men ging de samenwerking met de firma Wouda aan en na een jaar groeide het bedrijf uit zijn jasje en kwam het geheel op de Houtkolk terecht, een nieuw te ontwikkelen industriegebied. Autoschade Ram en Hoogstra was ontstaan.

Van der Merk verkocht in die periode 1958 zijn zaak aan de heer Flessing die er meubels maakte en de spuitcabine weer gebruikte om ze in de vernis te spuiten.

De begin jaren zestig gingen Ram en Hoogstra, na 7 jaar van samenwerking ieder hun eigen weg. De heer Ram ging naar Drachten. Hoogstra bleef liever in Dokkum, de zaken gingen goed, uit geheel Friesland en Groningen kwamen de klanten, al snel bleek dat er meer ruimte nodig was.In de periode 1960 - 1970 is er twee maal bijgebouwd. De eerste keer de achterzijde naar de Dokkumer Ee toe, om de plaatwerkerij uit te breiden en later het hogere gedeelte aan de Rondweg zijde waar zich de kantoren en kantine bevonden. Zo was er voldoende ruimte om auto's te kunnen verlengen. Zo werd menig bestelbusjes verlengd voor Van der Meulen rogge en beschuit te Hallum, lijkauto's werden gemaakt, autofabrikanten konden niet aan deze speciale wensen voldoen, vandaar dat Hoogstra ingeschakeld werd.

auto3 Ook de Lauwersee-werken heeft een positieve draai gegeven aan de omzet. Doordat tijdens de werken nogal eens een auto en/of vrachtauto kapot gereden werd, die moest dan naar Hoogstra in Dokkum voor reparatie. In de hoogtijdagen werkten er zo'n 30 krachten, allemaal handwerk, machinerie was er nauwelijks en herstellen was goedkoper dan vernieuwen. Tegenwoordig is dit omgekeerd. 

 In 1984 heeft zoon Jan Hoogstra samen met zijn vrouw Gea Hoogstra-Terpstra het bedrijf overgenomen. Mevrouw Hoogstra was al werkzaam op kantoor Hoogstra in de ‘Ram' periode. De heer Hoogstra was sinds 1963 als zestien jarige onder de supervisie van senior en heeft het patroons diploma carrosserie-bedrijf in de avonduren behaald. De tijden veranderen en het bedrijf gaat zich specialiceren in autoschade en bedrijfsauto's. Ook caravan reparaties en inbouw van zon- en schuifdaken is in opkomst. In 1985 is het bedrijf gemoderniseerd, door een betere routing intern te creëeren. De elektrische verwarmbare spuitcabine is vervangen door een gasspuitcabine, wat bedrijfseconomisch een vooruitgang was.

Halverwege de jaren 80 waren moeilijke tijden maar door inzet en kwaliteit te blijven leveren en een goede bedrijfsvoering bestaat het bedrijf heden ten dag nog. Sinds 1990 werkt de derde generatie Edwin Hoogstra mee in het bedrijf en is sinds 2000 mede eigenaar. En door ook nu nog te blijven investeren en kwaliteit te leveren is het bedrijf overgegaan op de volgende generatie Hoogstra; Edwin en Jantien.
Inmiddels is het bedrijf verhuisd naar de Hogedijken 42.